همزمان با نود‌‌ و‌‌ دومین سالروز تولد احسان اشراقی

«نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» برای سومین بار منتشر شد.

 

امروز، پانزدهم شهریور ماه مصادف با نود‌ودومین سال تولد مرحوم احسان اشراقی،  استاد ممتاز  تاریخ دانشگاه تهران، مصحح متون تاریخی و صفویه‌شناس است. امین اشراقی، فرزند زنده‌یاد احسان اشراقی در گفتگوی کوتاهی با مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب از بازچاپ کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» برای سومین بار خبر داد و گفت: این اثر مرحوم پدرم به تازگی ازسوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ سوم رسیده است. 


به گفتهٔ امین اشراقی کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» نوشتهٔ محمد بن هدایت‌الله افوشته‌ای نطنزی است که از سوی مرحوم اشراقی تصحیح شده است. فرزند احسان اشراقی دربارهٔ موضوع کتاب حاضر گفت: این اثر ارزنده در واقع شامل دو کتاب است که نخستین آن در بیان رویدادهای عمدۀ دوران شاه تهماسب، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده تا شروع سلطنت شاه عباس و کتاب دوم که مفصل‌تر از قسمت نخستین است، مربوط به یازده سال اول شهریاری شاه عباس کبیر و گویای وقایعی است که طی آنها قدرت سلطنت در گیرودار از میان رفتن عصیان‌ها و سرکشی‌های سرداران قزلباش تحکیم یافته و متجاوزین بیگانه از ساحت کشور طرد می‌شوند. آخرین واقعه‌ای که در کتاب از آن نام برده شده، شکست دین‌محمدخان ازبک در خراسان و تسخیر هرات به دست پادشاه نام‌آور صفوی است.  از کتاب «نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار؛ در تاریخ صفویه» دو نسخهٔ خطی در دست است که در کتابخانه‌های دانشگاه تهران و موزهٔ ایران باستان نگهداری می‌شود.


امین اشراقی در ادامه از اقدام مسئولین شهر  قزوین - محل تولد مرحوم احسان اشراقی- برای نامگذاری خیابانی به نام احسان اشراقی در این شهر خبر داد و اظهار کرد: ساخت سردیس مرحوم اشراقی نیز از دیگر اقدامات فرهنگی در دست اجرا در شهر قزوین است.مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب نیز آخرین اثر ایشان با عنوان « افضل‌التواریخ» را در روزهای بیماری و پایان عمر پربرکت استاد به چاپ رساند.

 

مرحوم احسان اشراقی دارای دكترای تخصّصی تاريخ از دانشگاه تهران،عضو پيوسته فرهنگستان علوم و استاد تاريخ دانشگاه تهران بود. وی دارای کتاب و مقالات ارزنده‌ای در حوزهٔ تاریخ است.وی در زمستان ۱۳۹۸ پس از یک دورهٔ بیماری درگذشت و در قزوین به خاک سپرده شد.


مردم نامه از فرزند مرحوم اشراقی برای ارسال این خبر سپاسگزاری می کند.