مزار پدر رضاشاه کجا قرار دارد؟

✒️ امیرحسین حاجی‌­علی، دانش­‌آموخته کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران

 

«یاور عباسعلی­‌خان» معروف به «داداش­‌بیک»، پدر رضاشاه پهلوی و از افسران هنگ سوادکوه بود. پدرش مراد علی سلطان سوادکوهی بود که در دوره محمدشاه قاجار در واقعه جنگ هرات (12۵۳ ق/ 18۳۷ م) کشته شد.

 

داداش­‌بیک در طول زندگی پنج همسر اختیار کرد و صاحب 32 اولاد که 19 نفر از آنان در کودکی از دنیا رفتند. پنجمین همسر او نوش‌­آفرین نام داشت و آخرین فرزندش بنا به میل پدر «رضا» نامیده شد. هنگامی که رضا 25 روزه بود، پدر برای مأموریت به بابل کنار می­‌رود و بعد از 15 روز بر اثر بیماری استسقا از دنیا رفت.

 

برادر زاده‌­های او، جنازه عموی خود را از بابل کنار به زیرآب و از آن­جا با کجاوه به تهران منتقل می­‌کنند و در صحن باغ طوطی حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری به خاک می‌سپرند. در قسمت جنوب باغ طوطی آرامگاهی وجود داشت که به نام آرامگاه ساعدالسلطان (سعادت) معروف بود. [1] سید یوسف تفرشی، به خاطر ارتباط و دوستی که با داداش­‌بیک داشت، اجازه داد تا پیکر او در آرامگاه خانوادگی‌­شان دفن شود.[2] در این آرامگاه که اتاقی در حدود سه در چهار متر بود، از شمال به جنوب به ترتیب پنج قبر قرار داشت:

 

1- مزار میرزا سید یوسف تفرشی لشکرنویس فوج سوادکوه و فیروزکوه

2- مزار حاج میرزا سید باقرخان ساعدالسلطان پسر میرزا سید یوسف

3- مزار خورشید خانم خواهر رضاشاه (که به وسیله سرلشگر بوذر جُمِهری شهردار وقت تهران، در این آرامگاه دفن می‌­شود)

4- مزار چراغعلی خان پَهلَو نژاد (امیر اکرم)، عموی رضاشاه

5- مزار یاور داداش­‌بیک

 

محمدرضا خلیلی عراقی خبرنگار ویژه مراسم بازگشت و تدفین پیکر رضاشاه، مصاحبه‌­ای را با سید تقی معینی، پاسبان این آرامگاه در تاریخ 20/02/1329 انجام می­‌دهد. سید تقی نقل می‌کند در ده سال آخر سلطنت رضاشاه، او یکبار به زیارت مزار پدر رفته و قریب یک ساعت در آن­جا توقف می­‌نماید.

 

یکی از درباریان پیشنهاد می­‌کند که چون سنگ قبر کوچک بوده و برازنده پدر شاهنشاه ایران نیست، اعلیحضرت اجازه دهند تا مزاری در خور شأن او ساخته شود. خاصه اینکه بر اثر بی‌­سوادی حجار، غلط‌های املائی و جمله‌­بندی هم بر روی آن مشاهده می‌­شود. رضاشاه وقتی این پیشنهاد را می‌­شنود مخالفت می­‌کند و می­‌گوید: «میل دارم سنگ قبر پدرم به همان طریق که در روز اول گذارده، باقی مانده و یادگاری از آن روزها باشد». رضاشاه به طور قطع نمی­‌دانست در آینده کسانی به قدرت می­‌رسند که در تخریب نه فقط آرامگاه خودش، بلکه همان سنگ مزار کوچک پدرش هم ذره‌­ای تعلل به خود راه نمی­‌دهند.

 

قبر داداش­‌بیک با گچ و آهک پا گرفته شده و در حدود 20 سانتی‌متر از زمین بالاتر بود. در وسط گچ و آهک قطعه سنگ کوچکی دیده می‌­شود که این عبارت در روی آن حک گردیده است: «وفات مرحوم مغفور رضوان جایگاه داداش­‌بیک یاور فوج سوادکوه ولد مرحوم مراد علی سلطان تاریخ اول ذی­الحجه الحرام 1295». خبرنگار به علت از بین رفتن خطوط حجاری موفق به عکس‌برداری دقیق از سنگ مزار داداش­‌بیک نمی­‌شود اما برای ثبت در تاریخ عین آن هفت سطر را با همان غلط­‌ها عیناً نقل می­‌کند:

وفات مرحوم

مغفور رضوان جا

یگاه داداش بیک یاو

ر فوج سوادکوه ولد مر

حوم مراد علی سلطان

تاریخ زالحجه الحرام

 1295 [3]

 

در جریان تخریب آرامگاه رضاشاه و تغییرات و فعالیت­‌های عمرانی که سال­ها بعد در حرم حضرت عبدالعظیم رخ داد، سنگ مزار داداش‌بیک معدوم می­‌شود و امروزه اثر و نشان‌ه­ایی از آن باقی نیست. از آرامگاه ساعدالسلطان، امروزه تنها سنگ مزار کهنه و آسیب دیده میرزا سید یوسف لشکرنویس و پسرش سید باقر ساعدالسلطان و چند تن از اعضای خانواده‌­شان باقی مانده است که تصویر آن را در بخش تصاویر مشاهده خواهید کرد.

 

در جریان یکسان سازی قبور صحن باغ طوطی، این دو سنگ مزار از معدود قبوری بودند که از تخریب در امان ماندند اما در اثر گذر ایام بسیار آسیب دیده و متن روی قبور کم‌­رنگ شده است و هیچ‌گونه توجهی به مرمت و نگهداری از آن نمی­‌شود.

 

در رابطه با تصویر داداش­‌بیگ، تصویری منسوب به او وجود دارد که به عنوان پاسبان، در کنار میرزا رضا کرمانی ایستاده است و میرزا در غل و زنجیر، کنار او نشسته است. در این رابطه باید یادآور شد که بین سال درگذشت داداش­‌بیک، که بر روی مزارش 1295 ق حک شده است با سال ترور ناصرالدین شاه یعنی سال 1313 ق که آن عکس هم در همان سال انداخته شده است، حدود 18 سال فاصله وجود دارد و در نتیجه آن شخص پاسبان نمی‌­تواند داداش‌­بیک بوده باشد.

 

در سال‌­های پس از انقلاب، صحن باغ طوطی دچار تغییر و تحولات زیادی شد که صحبت درباره آن فرصت دیگری را می­‌طلبد. از جمله این تغییرات، تخریب تعدادی از اتاق‌های آرامگاه‌های خانوادگی و تغییر کاربری آنان بود. در سال­های اخیر، با ساخته شدن صحن جدید، ایوان ناصری و صحن مقابل آن که قبل از انقلاب «صحن شاه» نامیده می‌­شد و بعد از انقلاب به «صحن آیت‌­الله کاشانی» تغییر نام یافت و نیز بخشی از باغچه طوطی به مجموعه داخلی حرم اضافه شد.

 

در نتیجه آرامگاه خاندان ساعدالسلطان، درست کنار صحن جدید قرار گرفت. امروزه سنگ مزاری که متعلق به عباسعلی‌­خان داداش‌­بیگ، چراغعلی­‌خان امیراکرم و خورشید خانم باشد موجود نیست. اما با توجه به عکسی که از کتاب «همسران شاه» اثر آقای بهرام افراسیابی مشاهده کردم، توانستم محل دقیق مزار داداش‌­بیگ را بیابم که تصویر آن را در قست پایین مشاهده خواهید نمود.

 

فضای آجری که بالای سنگ مزار حاجی سید محمدخان سعادت 
قرار دارد محل دفن داداش‌­بیک است که سابقاً سنگ قبری داشت. (۴) 

 

عکسی از فضای امروزی مقابر پس از بازسازی

 

 

نمای کلی از محل آرامگاه خاندان ساعدالسلطان (سعادت)

 

 

سنگ مزار میرزا سید یوسف تفرشی

 

سنگ مزار حاج سید باقر ساعدالسلطان

 

 

تصویر پاسبانی که به اشتباه
به داداش‌­بیک منسوب شد

 

----------------

پی­‌نوشت:

1- محمدرضا خلیلی عراقی، بازگشت، تهران، چاپ تابان، 1329، ص 53

2- بهرام افراسیابی، همسران شاه 2، تهران، بهرام افراسیابی، 1380، ص 37

3- محمدرضا خلیلی عراقی، بازگشت، تهران، چاپ تابان، 1329، ص 54

4- عکس از کتاب آقای افراسیابی، ص 41

* تصاویر مزارها متعلق به نگارنده است.

* از جناب آقای مهدی حاجی­‌علی، عموی بزرگوارم، بابت در اختیار قرار دادن کتاب «بازگشت» نهایت تشکر و قدردانی را دارم.