نخستین آرامگاه میرزا تقی خان امیرکبیر

✒️ امیرحسین حاجی‌­علی، دانش‌­آموخته کارشناسی تاریخ دانشگاه تهران

 

تمثال امیرکبیر اثر محمد ابراهیم نقاش‌باشی ۱۲۶۵ ق
(محل نگهداری کاخ گلستان)

 

امروزه شاید بر کسی پوشیده نباشد که مزار فعلی میرزا تقی‌­خان امیرکبیر، صدراعظم مشهور ناصرالدین­‌شاه قاجار در حرم حضرت امام حسین (ع) در کربلای عراق واقع شده است. اما پیش از انتقال پیکر او به سرزمین عتبات، برای مدتی کوتاه در کاشان به امانت سپرده شد. در این نوشتار به این موضوع خواهیم پرداخت که محل دفن اولیه مرحوم امیرکبیر در کجا قرار داشت.

 

در تاریخ 19 محرم 1268 ق (13 نوامبر 1851 م) فرمان برکناری امیرکبیر از «صدارت عظمی و وزارت کبری» به دستش رسید[1] و چهار روز بعد میرزا آقاخان نوری اعتمادالدوله به جای او بر کرسی صدارت تکیه زد. اندکی بعد نیز در 25 محرم همان سال از منصب «امارت نظام» و لقب «اتابک اعظمی» نیز خلع و به کاشان تبعید گشت.[2] جلیل­‌خان جلیلوند معروف به بیات، به همراه صد نفر سوار، میرزا تقی­‌خان را به همراه خانواده‌­اش تحت­‌الحفظ به کاشان بردند [3] و امیرکبیر و همراهان در هشتم صفر ۱۲۶۸ ق در باغ فین کاشان ساکن شدند.

 

ارتباط او با دنیای بیرون به شدت محدود شده و عملاً در حصر خانگی قرار گرفت. چهل روز پس از اقامت در کاشان، میرزا آقاخان فرمان قتل او را از شاه گرفت و اجرای آن را به حاج علی­خان حاجب‌­الدوله سپرد.[4] در روز 18 ربیع‌­الاول ۱۲۶۸ ق (10 ژانویه ۱۸۵۲ م)، رگ­‌های او در حمام فین کاشان زده شد و این‌گونه به قتل رسید.

 

رویکرد مورخین رسمی دربار قاجار درباره مرگ امیرکبیر گمراه کننده و خالی از حقیقت است. علت آن نیز این بود که حکومت قاجار به هیچ وجه نمی­‌خواست مردم از حقیقت قتل او آگاه شوند. به طور نمونه لسان­‌الملک سپهر در ناسخ­‌التواریخ می­‌نویسد: «پس از مدت یک اربعین که میرزا تقی‌­خان در قریه فین روز گذاشت از اقتحام خون و ملال مزاجش از اعتدال بگشت سقیم و علیل افتاد و از فرود انگشتان پای تا فراز شکم رهین ورم گشت و شب دوشنبه هجدهم ربیع‌­الاول درگذشت».[۵]

 

خبر مختصر درگذشت او نیز در شماره 52 روزنامه وقایع اتفاقیه به تاریخ هفتم ربیع­‌الثانی اعلام شد.[۶] و یا در جایی دیگر میرزا آقاخان در نامه‌­ای رسمی که در ربیع‌­الاول ۱۲۶۸ ق به میرزا محمدحسین صدر مصلحت­‌گذار پطرزبورگ نوشته می‌­گوید: «بیچاره میرزا تقی خان امیرنظام سابق در فین کاشان به ناخوشی سینه پهلو وفات کرده و مرحوم شد.»[۷] 

ناصرالدین‌­شاه دو هفته پس از عزل امیرکبیر، منصب امیری نظام را برای همیشه منسوخ کرد تا کسی به یاد امیرنظام نیفتد.[۸]

 

اعلان خبر درگذشت امیرکبیر در روزنامه وقایع اتفاقیه

 

در این میان اما محمدجعفر حقایق­‌نگار خورموجی در ارتباط با قتل امیرکبیر چنین می­‌گوید: «روز هجدهم ربیع‌­الاول در گرمابه بدون ظهور عجز و لابه، ایادئی که مدتی متمادی از یمین و یسار اعادی و اشرار را مقهور و خوار می­‌داشت، فصاد دژخیم نهاد اجل به فصد یمین و یسارش پرداخته به دیار عدمش روانه ساخت».[۹]

 

در رابطه با محل دفن او نیز، محمدجعفر می­‌نویسد: «پس از ارتحال از این منزل سریع­‌الزوال، اولاً در پشت مشهد کاشان مدفون پس از چندی حسب‌­الفرمان شاهنشاه رئوف مهربان نقل به عتبات عرش درجاتش نمودند».[1۰]

 

فردای روزی که امیرکبیر به قتل رسید، اعیان کاشان به همراه همسرش عزت‌­الدوله و دو دختر کودکش (همدم‌­الملوک و تاج‌­الملوک)، مادر میرزا تقی‌­خان و پسرش میرزا احمدخان چهارده ساله، پیکر مرحوم امیرکبیر را به آیین بزرگان تشییع کرده و در پشت مشهد کاشان، در جوار قبر حاجی سید محمدتقی به خاک سپرند. بقعه و آرامگاه امامزاده حبیب بن موسی (ع) که در منابع قدیم به «پشت مشهد کاشان» معروف بود، یکی از زیارتگاه‌­های مهم کاشان است که مقبره شاه عباس اول صفوی [1۱] و تعدادی از علما و سادات در آن قرار گرفته است.

 

در یکی از حجره‌­های کنار این زیارتگاه که رنگ و بوی هنرمندان عصر صفوی را دارد، مزار «علامه آقا سید محمدتقی پشت مشهدی» فرزند آقا سید میر عبدالحی قرار دارد که در سال ۱۲۵۸ ق از دنیا رفت و در این مکان دفن شد. تابوت حامل پیکر امیرکبیر برای مدت چندین ماه در این حجره به امانت دفن و سپس به همت عزت­‌الدوله، پیکر او به کربلا منتقل و در عتبه حسینی (ع) به خاک سپرده می­‌شود.

 

 

دو نما از داخل حجره و مزار سید محمدتقی
​​​و محل دفن موقت پیکر امیرکبیر (تصاویر از نگارنده)

 

در رابطه با انتقال پیکر میرزا تقی‌­خان به خارج از قلمرو «ممالک محروسه ایران» باید به این نکته توجه داشت که ناصرالدین شاه به هیچ وجه نمی‌­خواست مزار وزیر مقتول به نماد علیه حکومتش تبدیل شود و در آخر با دستور و اجازه او بود که پیکر امیرکبیر از محل اولیه نبش و به عراق عرب انتقال یافت.

 

بعدها در کنار مزار امیرکبیر، فرزندش میرزا احمدخان امیرزاده ساعدالملک و برادرش میرزا حسن­‌خان وزیرنظام نیز به خاک سپرده می‌­شوند.[1۲] امروزه سنگ مزار آنان از جای خود برداشته شده و محل دفنشان سنگفرش شده است. بر روی سنگ قبر امیرکبیر، این ابیات نقش بسته بود:

 

آه که در جهان دون از صدمات این غما       

عالم روز واپسین گشت عیان به عالما

خاک ملال از جهان رفت به هفتم آسمان   

رفت به گلشن جنان وارث آصف جما

کارگشای متقی حارث ملک دین تقی   

آنکه ز سهم او شقی شد به سوی جهنما

راد امیر دادخواه میر جهانیان پناه         

آنکه بسوخت نظم او خرگه ترک و دیلما

دولت خسرو عجم کرد چنان بری ز غم   

کز کف دیو دست جم باز گرفت خاتما

تیغ یلان تیز رو ماند به کف چو ماه نو   

رفت به قلعه­ای گرو نیزه و گرز رستما

آه ز چرخ واژگون کز حرکات بی سکون   

کرد به خاک سرنگون سرو سهی دما دما

خاصه اتابک ز من بنده خاص ذوالمنن   

کرد سیاه تن به تن رستم و سام و نیرما

دادگری بنای او ابر کرم عطای او        

شعر من و ثنای او هست چه قطره و یما

بست چه بار زین سفر روح امیر نامور          

شد ز مدار تا مدر ماه صفر محرما

هاتف رحمت خدا خواند به گوش این ندا   

کز در بندگی درا تا که شوی مکرما

سال وفات او ز غم کلک سرور زد رقم      

گفت که بی زیاد و کم «آه امیر اعظما» [1۳]

 

 

-----------------

پی‌­نوشت

1- فریدون آدمیت، امیرکبیر و ایران، تهران، خوارزمی، چاپ هفتم اسفند ۱۳۶۲، ص ۶۸۹

2- همان، ص ۷۱۴

3- همان، ص ۷۱۷

4- همان، ۷۲۵

۵- محمدتقی لسان‌­الملک سپهر، ناسخ­‌التواریخ تاریخ قاجاریه، جمشید کیانفر، تهران، اساطیر، چاپ اول 1377، جلد سوم، ص ۱۱۵۵

۶- همان

۷- امیرکبیر و ایران، ص ۷۳۸

۸- امیرکبیر و ایران، ص ۷۱۶

۹- حقایق‌­الاخبار ناصری، ص ۱۰۶

1۰- همان

1۱- حسن نراقی، نظری به آرامگاه شاه عباس کبیر در کاشان و مدارک تاریخی آن، مجله هنر و مردم، شماره 24، مهرماه ۱۳۴۳

1۲- امیرکبیر و ایران، ص ۷۳۸

1۳- همان