شب‌ مردم‌نامه - به مناسبت هفتمین سالگرد انتشار مجله

 

 

هفتصد و هفدهمین شب از سلسله شب‌های بخارا به مردم‌نامه، فصلنامه‌ی تاریخ مردم، اختصاص یافت. این شب هم‌زمان با انتشار شماره‌های 24 و 25 فصلنامه و در هفتمین سالگرد انتشار مجله، برگزار شد.

مردم‌نامه مجله‌ای است درباره‌ی مردم و برای مردم و فراخوانی ا‌ست به یک نهضت علمی در حوزه‌ تاریخ‌نگاری و علوم‌انسانی. ​​​​​مردم‌نامه از آغاز شکل­‌گیری دو آماج مهم را دنبال کرده است: نوشتن درباره‌ی مردم و نوشتن برای مردم. این مجله، همسو با رویکرد تاریخ­‌نگاریِ «تاریخ مردم» کوشیده است تاریخ ایران را بر محور مردم روایت کند، به ویژه جنبه‌هایی از تاریخ ایران که کم‌تر شناخته شده و روایت شده، یا اصلا روایت نشده.

افزون بر آن، مردم‌نامه کوشیده است بر اساس منظر آسیب‌شناختیِ خود به وضعیت تاریخ‌نویسی در ایران، به عرصه‌ی نقد تاریخنگاری قدیم و معاصر ایران، ورود کند. مردم‌نامه همگان را به کوشش در راه نقد تاریخ‌نگاری ایرانی-بویژه تاریخ‌نگاری معاصر- فرا می‌خواند و می‌کوشد پلی باشد میان دانشگاه و مردم/جامعه و نیز پلی برای ارتباط متخصصان ایرانی با متخصصان سراسر جهان برای رشد و تحول دانش و اندیشه تاریخی در ایران و در حوزه‌ زبان فارسی.

شب مردم‌نامه در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه بیست و یکم آذرماه 1402 در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد به نشانی میدان ولی‌عصر، خیابان برادران مظفر شمالی، نبش کوچه شهید ذاکری، پلاک 126، و با سخنرانی نگار ذیلابی، نعمت‌الله فاضلی، ابراهیم موسی‌پور بشلی، مهرداد قیومی، لیلا طباطبایی یزدی، داریوش رحمانیان و علی دهباشی، برگزار شد.