رادیو مردم‌نامه

 

 

در روزگار کنونی که تمایل مردمان، به سوی فهم پدیده‌های گوناگون از طریق جلوه‌های دیداری و شنیداری رفته است؛ اهالی علم به ویژه اهالی علوم انسانی می‌بایست با این روند همراه شده و یافته‌های علمی را با کمک همین راه‌ها به مردمان عرضه کنند. در حال حاضر، بسیاری از پایگاه‌ها و نهادهای علمی در سراسر دنیا، نه تنها داده‌ها بلکه یافته‌های علمی خویش را به صورت دیداری و شنیداری در اختیار مردم قرار می‌دهند تا ارتباط بیشتر و بهتری با آنان بیابند. در این میان با نظر به اهمیت ارتباط توده مردم با گذشته و تاریخ خود، اهالی تاریخ باید بیش از دیگر اهالی علوم انسانی در این زمینه پویا باشند.

فصل‌نامه مردم‌نامه نیز تمام تلاش و هدف خود را صرف ایجاد پیوند میان مردم با تاریخ کرده است. اساساً پرداختن به تاریخ مردم و بازگویی تاریخ به زبان مردم، هویت مردم‌نامه را شکل داده است. بنابراین کوشش برای ارائه تاریخ با اشکال دیداری و شنیداری که مورد پسند مردم واقع گردد، بهترین راه برای تحقق آرمان‌های مردم‌نامه است.

به همین خاطر رادیو مردم‌نامه در جهت پرداختن به زوایای مختلف تاریخ مردم و بیان تاریخ به زبان مردم و به شکل مورد پسند مردم، در قالب موضوعات متنوعی همچون تاریخ خوراک و آشپزی، تاریخ موسیقی، تاریخ پوشاک، گورنگاری تاریخی، تاریخ جنسی و جنسیتی، تاریخ هنر و معماری، تاریخ زندگی روزمره مردم، تاریخ صنایع و اختراعات، تاریخ اصناف گوناگون، تاریخ فرودستان و ... آغاز به فعالیت می‌کند.

 

 

اولین اپیزود رادیو مردم‌نامه نیز همزمان با شب یلدا؛ با عنوان خوان تاریخ؛ قیمه پلوی شاه عباسی منتشر می‌شود. فایل‌های صوتی رادیو مردمنامه و اطلاعات مرتبط با آن، در وبگاه، ساوندکلاود، کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی مردم‌نامه در دسترس خواهد بود. مردم‌نامه در این راه از یاری و همکاری همراهان خود و نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنان استقبال می‌کند. فریما دستیار؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهران، دبیر رادیو مردم‌نامه است.