وبگاه تاریخ مردم

دوشنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۷
English
فارسی

مجله مردم نامه

خانه » مجله مردم نامه » مجله مردم نامه

با اشتراک مردم نامه، ما را در ادامه این راه یاری کنید.

هزینه شماره های جدید و مبلغ اشتراک سالانه با توجه به افزایش هزینه های چاپ، نشر و پست تغییر یافته است.

 

 


✳️ شماره جدید مردم نامه، ۶ و ۷، زمستان و بهار ۱۳۹۷✳️

 

💢مردم نامه جدید با پرونده ای درباره ای. پی تامپسون💢👇👇👇

 

👈ای. پی تامپسون و تکوین طبقه کارگر در انگلستان👉

 

⭕️در بریتانیا تا پیش از جنگ جهانی دوم مورخان مارکسیست، نه مورخانی آکادمیک بودند و نه مورخانی حرفه­ای آن­ها بیشتر انقلابیونی بودند که علایق گوناگونی داشتند که تاریخ نیز در ذیل این علایق متنوع آن­ها قرار می­گرفت. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم این شرایط تغییر یافت و در این دوره، با تأسیسگروه مورخان حزب کمونیست بریتانیا در سال ۱۹۴۶ م. نسلی از مورخان مارکسیست آکادمیک پدیدار شدند که تحقیقات آن­ها نظام ­مندتر از گذشته بود و به شکل متمرکزتری به مسائل تاریخی ­می ­پرداختند. تاریخ مردم انگلستان (۱۹۳۸) ای. ال. مورتون، انقلاب ۱۶۴۰ انگلستان (۱۹۴۰م.) کریستوفر هیل و مطالعاتی درباره تحول سرمایه داری (۱۹۴۶م.) موریس داب، متون شاخصی است که نشانگر رهیافت نظری مورخان گروه در این دوره است. اعضای گروه، مورخان برجستۀ دیگری همچون کریستوفر هیل، اریک هابسبام، رودنی هیلتون، جورج رود و البته ای.پی تامپسون را شامل می­شد. با این حال، انقلاب ۱۹۵۶م. مجارستان و سرخوردگی از ماتریالیسم مکانیکی استالینیستی، موجب خروج چندین مورخ از حزب کمونیست بریتانیا شد که تامپسون نیز در میان آن­ها قرار داشت. این مورخان با عدول از استالینیسم در آثار خود کوشیدند تا با نگاهی تازه به مارکس و تاریخ نظر اندازند. نتیجۀ این تلاش ­های فکری، شکل­ گیری جریانی در تاریخنگاری غربی بود که «تاریخ از پایین»خوانده می ­شود. جریانی که برخلاف تاریخنگاری سنّتی که غالباً درباره رهبران سیاسی و نهادهای سیاسی و بزرگ­مردان تاریخ بود، نگاه و تمرکز خود را مصروف مقاومت و مخالفت و حیات یاغیان، دهقانان، پیشه­وران، کارگران صنعتی، هزاره­گرایان مذهبی و مجرمان و محکومان و دیدن تاریخ از منظر آن­ها کرد. تکوین طبقه کارگر در انگلستان(۱۹۶۳م.) ای.پی. تامپسون همچون مانیفست این چشم­انداز به تاریخ بود. این کتاب از زمان چاپ تا کنون در حوزه­ ها و رشته­ های مختلفی از خود تاریخ گرفته تا مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی تأثیر گذار بوده است و مجادلات فکری مهمی را ایجاد کرده است.

 

از این­رو به بهانه چاپ ترجمه فارسی کتاب تامپسون، یکی از پرونده­های این شماره مردم­نامه در قالب چهار نوشته به بررسی کتاب تکوین طبقه کارگر در انگلستان اختصاص یافته است. مقالۀ نخست با عنوان« نظریه، تاریخ و پوزیتیویسم روش­ شناختی در مناظره اندرسون-تامپسون» نوشتۀ آبراهام جِیکوب واکر جامعه­ شناس امریکایی، به بررسی مناظزۀ میان تامسون با پری اندرسون اختصاص دارد، مناظره ه­ای که با چاپ کتاب تکوین و در واکنش به این کتاب آغاز شد و به زعم نویسندۀ مقاله بازخوانی آن می ­تواند دلالت­ های مهمی برای پروژۀ احیای جامعه­ شناسی تاریخی-تطبیقی داشته باشد.  مقاله دیگر این پرونده با عنوان «زنان در تکوین طبقه کارگر در انگلستان» نوشته جون والاک اسکات مورخ امریکایی است که در آن نویسنده به بررسی مسئله نسبت تحلیل جنسیتی با تحلیل طبقاتی در کتاب تکوین می­پردازد. در مقاله سوم با عنوان« نگاهی به اهمیت تکوین طبقه کارگر در انگلستان از منظر روش‌شناسی تاریخ اجتماعی»، جواد مرشدلو استاد تاریخ و نویسنده مقاله، با شرح دستاوردهای روش­ شناختی کتاب در تاریخ اجتماعی، به این موضوع می پردازد که با الهام از اثر تامپسون در زمینه تاریخ ایران چه کارهایی صورت گرفته است و مطلب چهارم با عنوان «تقلیل طبقاتی یا تحلیل طبقاتی: تکوین طبقه کارگر نزد تامپسون»، مصاحبه­ ای است با محمد مالجو مترجم کتاب پیرامون اصلی­ ترین مسئلۀ کتاب یعنی میزان جامعیت تحلیل طبقاتی تامپسون.

 

چهار مطلبی که در این پرونده گرد آمده­ اند، تلاشی است برای بررسی برخی از وجوه تأثیر این کتاب به مناسبت ترجمه آن به فارسی. امید است در شماره­ های آتی مجله، به دیگر وجوه اهمیت این کتاب نیز پرداخته شود. به هر روی، به تعبیر یرواند آبراهامیان، «در تاریخ­نگاری ایران  که عمدتاً تخته­ بند تاریخ­نگاری­ های ملّی­گرایانه و آیینی و استالینی بوده است»، به کتاب تامپسون می­ توان همچون متنی نگاه کرد که خواندن آن می­ تواند دریچه­ ای باشد برای آشنا کردن ذهن خوانندگان کتاب با دنیای تاریخی­ای که آغاز آن می­تواند از «پایین» باشد و از این رو باید هم ترجمه کتاب و هم بررسی آن را در این پرونده به فال نیک گرفت.💢

 

🔺مدیر پرونده: محمدجواد عبدالهی

 

🌀با خرید یا اشتراک مردم نامه – نخستین مجله فارسی زبان در حوزه تاریخ مردم – ما را در ادامه این راه یاری کنید.🌀


📌 معرفی مقاله های شماره ۶ و ۷ مردم نامه

 

✳مردم نامه شماره جدید از هفته آینده در کتابفروشی های مولی، توس و طهوری✳

 

 

👈مفهومِ مردم به‌نزدِ ژان ‌ژاک روسو، نوشته‌ پاتریس کانیوه، ترجمه‌ مجید مرادی سه‌ده

 

✴ شرح حال نویسنده:

 

پاتریس کانیوه (متولد ۱۹۵۷) استاد فلسفۀ اخلاق و سیاسی در دانشگاه شارل دوگل (لیل- فرانسه) است. رساله دکتری وی در همین دانشگاه دربارۀ فلسفه سیاسی اریک ویل با عنوان «منطقِ سیاست: جستاری در فلسفۀ سیاسی اریک ویل» در سال ۱۹۹۱ م. به چاپ رسیده است. از دیگر آثار وی می¬توان به «تربیتِ شهروند؟» (۱۹۹۰م.)، « سیاست و منطقش در آثار اریک ویل» (۱۹۹۳م.) و «ملت چیست؟» (۲۰۰۴م.) اشاره کرد.

 

💢چکیده

 

نظریّه‌ سیاسیِ روسو، به‌ظاهر، ما را به انتخاب میانِ میهن‌پرستی و جهان‌وطنی می‌کشاند. دو اثرِ برجسته‌ منتشر‌شده در ۱۷۶۲م.، [یعنی]درباره‌‌ قراردادِ اجتماعی و اِمیل، دو سویه‌ این تقابل را نمایندگی می‌‌کنند. بااین‌همه، این تضادّ میانِ میهن‌پرستی و جهان‌وطنی خودْ بسطِ نهاییِ تنشی درونی میان دو وجهِ از مفهومِ سیاسیِ مردم به‌نزدِ روسوست: [تنشی میانِ] بین‌الاذهانیّت که به شکل‌گیریِ اراده‌ عمومی مجال می‌دهد و پای‌بندی به دولت. از یک سوی، اجتماعِ سیاسی به‌مثابه نوعی تمامیّتِ توزیعی، نمود می‌یابد. از سوی دیگر، اجتماعِ سیاسی به‌مثابه نوعی تمامیّتِ جمعی لحاظ می‌شود. بین‌الاذهانیّت، آن‌هنگام که عمومیّت یابد، به شکل‌گیریِ هم مفهومِ اجتماعیِ مردم و هم مفهومِ اخلاقی از انسانیّت، راه‌بر می‌شود؛ حال‌آن‌که میهن‌پرستی مستلزمِ وفاداریِ فرد به ملّت است. برای حفظِ انسجامِ خودِ مفهومِ سیاسیِ مردم و نیز برای حلِّ همان مسئله‌ سیاسیِ اصلی – که عبارت است از آشتی‌دادنِ امنیّت و آزادی – ضروری است تا دوگانه‌ میانِ جهان‌وطنی و میهن‌پرستی برطرف شود. اِمیلو طرحِ اصلیِ درباره‌ قراردادِ اجتماعی در این نقطه [با یکدیگر] در توافق‌اند.

 

واژگانِ کلیدی: جهان‌وطنی، اراده‌ عمومی، بین‌الاذهانیّت، ملّت، میهن‌پرستی، مردم

 

 

🔆 با خرید یا اشتراک مردم نامه، ما را در ادامه این راه یاری کنید🔆


 

📌معرفی مقاله های شماره ۶ و ۷ مردم نامه

 

👌مردم نامه از هفته آینده در کتابفروشی های توس، طهوری و مولی

 

#مقاله_جدید👇👇👇

 

♦️متن و حاشیه‌ در تاریخ‌‌نگاری اجتماعی حوزه و حوزویان نوشته مهدی سلیمانیه، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، پژوهشگر جامعه‌شناسی دین

 

💢شرح حال: (متولد ۱۳۵۹ – قم) او مدرک کارشناسی جامعه‌شناسی خود را در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه بهشتی و ارشد جامعه‌شناسی را در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه تهران دریافت کرد و هم اکنون دانشجوی دکتری جامعه شناسی در دانشگاه تهران است. کتاب‌های طلبه‌زیستن؛ پژوهشی مقدماتی در سنخ‌شناسی جامعه‌شناختی زیست طلبگی (۱۳۹۳)،کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع (تألیف گروهی زیر نظر سارا شریعتی، ۱۳۹۶) و پل تا جزیره: تأملاتی در جامعه‌شناسی روحانیت (در دست انتشار) از جمله آثار اوست. سلیمانیه عضو گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع و دبیر بخش اجتماعی مجله فرهنگی «تقریرات» قم است. زمینه‌های پژوهشی مورد علاقه او، جامعه‌شناسی دین با تأکید بر جامعه‌شناسی تشیع و به صورت خاص، جامعه‌شناسی روحانیت شیعه بوده و در حال حاضر در حال انجام رساله‌ دکتری با موضوع «تحلیل اجتماعی خودزندگینامه‌نویسی حوزویان در ایران» است.💢

 

قسمتی از متن مقاله👇👇👇

 

🔆«متن» سخنگو، «حاشیه»‌های مسکوت🔆

 

«علیکم بالمُتون، لا بالحَواشی» (بر شما باد [توجه] به متن‌ها، نه به حواشی.) این گزاره‌ای مشهور است که در میان طلاب حوزه‌های علمیه، نسل به نسل تکرار می‌شود: از این گزاره، توصیه‌ای به طلاب استنباط می‌شود که آنان را به مطالعه‌ متون درسی، پرهیز از درافتادن به حواشی و گذران وقت به بطالت فرامی‌خواند. اما اگر این گزاره را از زمینه‌ و معنای اصلی‌اش جدا کنیم، شاید همین گزاره، ناخواسته و ناخودآگاه، دقیق‌ترین توصیف درباره‌ وضعیت کلیت داده‌های تاریخی ما از حوزه‌های علمیه‌ شیعی باشد: غلبه‌ روایت مداوم متن و فقدان روایت تاریخی حاشیه.

در متن حاضر، تلاش خواهم کرد این ادعا را اثبات کنم. در این مسیر، در نخستین گام، سعی خواهم کرد این متن مداوماً روایت‌شده و آن حاشیه‌ به صورت تاریخی وانهاده را تعریف کنم. سپس تلاش خواهم کرد با اتکاء به نتایج پژوهش‌های کتاب شناختی علمی انجام شده، این ادعا را اثبات نمایم. در گام بعد، از ضرورت و لزوم پرداختن به این بخش‌های مغفول از تاریخ و حیات اجتماعی حوزه و حوزویان خواهم گفت و در نهایت، سعی‌ام در معرفی برخی از مهمترین جنبه‌های وانهاده‌ روایت تاریخی حوزه‌های علمیه و معرفی برخی از معدود آثار علمی خواهد بود که در سال‌های اخیر، به بررسی این حوزه‌های مغفول پرداخته‌اند.

 

 

⭕با خرید یا اشتراک مردم نامه- نخستین مجله فارسی زبان در حوزه تاریخ مردم- ما را در ادامه این راه یاری دهید⭕


 

مردم نامه شماره ۶  و ۷، از هفته آینده در کتابفروشی مولی، توس و طهوری👇👇👇

⭕چپ اسلامی؛ از رادیکالیسم به لیبرالیسم⭕

 

🖊یرواند آبراهامیان

 

📌ترجمه یاشار تاج محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه تهران

 

✅ مقدمه✅

 

👈از زمان انقلاب ۱۳۵۷ش. روشنفکران مذهبی در ایران خود را بازآفرینی کرده‌اند. قبل از۱۳۵۷ش. آنها از بیخ و بن، مدافع انقلاب و دگرگونی‌های اجتماعی- اقتصادیِ جدّی بودند. در دهه‌های اخیر، آنها سطح انتظارات‌شان را به اصلاحاتِ تدریجی، به‌ویژه لیبرال‌سازیِ سیاسی تقلیل داده‌اند. کلمات کلیدی در دایره لغات پیشین آنها عبارت بود از: انقلاب، امپریالیسم، شهید، مستضعفین، توحید، خویشتن و غرب‌زدگی. کلمات کلیدی در دایره لغات فعلی آنها عبارت است از: دمکراسی، آزادی، برابری، پلورالیسم، حقوق بشر، جامعه مدنی، مدرنیته، گفت‌وگو، مشارکت سیاسی و اصطلاحی جدید که در اواخر دهه ۱۳۷۰ش. ابداع شد؛ شهروندی.

 

این مقاله مدعای اندکی دارد. هدف از آن ارائه دلایلی برای تغییر در اولویت‌ها، تمرکز و زبانِ برخی روشنفکران است. این مقاله نه قصد دارد تحلیلی جامعه‌شناختی ارائه دهد؛ نه مطالعه‌ای‌ است عمیق در مورد فشار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که این تحول را موجب شده است؛ نه قصد دارد روابط پیچیده روشنفکران مذهبی با همتایان سکولارشان و به‌ویژه چپ مارکسیستی را بررسی کند. این مقاله با مقایسه شریعتی به عنوان مهم‌ترین چهره دهه۱۳۴۰ش.، با عبدالکریم سروش (همتای او در دهه۱۳۷۰ش.) یک دگرگونی فکری بزرگ را نشان خواهد داد. در اصل، سروش و پیروان او، مانند اکبر گنجی، اغلب خود را به‌عنوان وارثان فکری شریعتی توصیف کرده و از او به‌عنوان «ایدئولوگ انقلاب اسلامی» ستایش کرده‌اند.👉

 

💢با خرید یا اشتراک مردم نامه – نخستین مجله فارسی زبان در حوزه تاریخ مردم- ما را در ادامه این راه یاری کنید.


‍ 📣دوستان و همراهان گرامی مردم نامه📣

با سلام

پیرو پرسش های مکرر شما همراهان ارجمند درباره نحوه تهیه فصلنامه مردم نامه به اطلاع شما عزیزان می رسد که همانگونه که پیشتر هم توضیح داده شده است از مدت ها پیش امکان تهیه مردم نامه در تهران از طریق فروشگاه “جامع کتاب” واقع در خیابان کارگر شمالی، روبروی پارک لاله و کتابفروشی های معتبر “مولی”، “توس” و “طهوری” در میدان انقلاب فراهم شده است.
دوستان و همراهان گرامی می توانند با مراجعه به این مراکز و یا از طریق خرید پستی به مجله مردم نامه دسترسی یابند.

📞شماره تماس کتابفروشی طهوری: ۶۶۴۸۰۰۱۸ و ۶۶۴۰۶۳۳۰

📞شماره تماس کتابفروشی مولی: ۶۶۴۰۹۲۴۳

📞 شماره تماس کتابفروشی توس: ۶۶۴۶۱۰۰۷

♦️لازم به ذکر است که شماره های مردم نامه در شماری از کیوسک های روزنامه فروشی روبروی دانشگاه تهران و میدان انقلاب نیز توزیع شده است.

⭕عزیزان ساکن شهرستان ها هم می توانند با مراجعه به کتابفروشی های معتبر شهر خود از آنها درخواست کنند که ضمن تماس با ” پخش گسترش” مجله مردم نامه را در اختیار آنها قرار دهند.

🔴 از شما درخواست می شود پرسش های خود را از طریق ایمیل، اینستاگرام و یا شماره تماس/ تلگرام مردم نامه با ما در میان بگذارید.🔴
👇👇👇

mardomnamehmag@gmail.com
mardomname@gmail.com

شماره تماس مردم نامه (مسئول روابط عمومی و امور مشترکان مردم نامه، سرکار خانم دیلمی):👇👇👇
📞۰۹۳۶۹۶۳۸۰۰۹


 

 

معرفی مردم نامه در شماره جدید ماهنامه "مهرنامه"، شماره 50، دی ماه 1395، ص 58.

معرفی مردم نامه در شماره جدید ماهنامه “مهرنامه”، شماره ۵۰، دی ماه ۱۳۹۵، ص ۵۸٫


معرفی مردم نامه در شماره جدید ماهنامه اندیشه پویا (دی و بهمن ۱۳۹۵)، ص ۱۱۴٫

 

 

 

 

 

 

 


1

 

شماره نخست فصلنامه تخصصی مردم نامه -پاییز ۱۳۹۵- منتشر شد🔴

🔺در این شماره گفتارهایی از استادان برجسته تاریخ و علوم انسانی درج شده است: تورج اتابکی، سهراب یزدانی، نعمت الله فاضلی، مهرداد قیومی، حسین پاینده، علیرضا ملایی توانی، حسن حضرتی، سید هاشم آقاجری، روزبه زرین کوب و …

⬅ علاقه مندان می توانند با اشتراک این فصلنامه و یا از طریق مراکز پخش مجلات، شماره نخست مردم نامه را دریافت و مطالعه کنند. ➡
مردم نامه نشریه ای است کاملا مستقل و مردمی که تنها با همراهی و یاری و پشتیبانی همگان خواهد ماند و خواهد بالید انشاله.

2مردم نامه به همراهی و همگامی و پشتیبانی همگان نیاز دارد. دوستان و آشنایان خود را به خواندن نخستین مجله تخصصی تاریخ مردم People’s History  – در زبان فارسی – فرابخوانید. ماندگاری و پایندگی و بالندگی مجله مردمی مردم نامه به سهم خود به رشد و گسترش دانش و آگاهی تاریخی – که از مهمترین نیازهای امروز جامعه ایران است – کمک خواهد کرد. با خریدن و مشترک شدن و خواندن این مجله و تشویق دیگران به این کار به نوبه خود گامی کوچک اما بسیار مهم و موثر در راه رشد فرهنگ ایرانی بردارید.

 

 

 

 

 


 

 

1

 

شیوه نامه نگارش مقالات:

 

– مردم نامه به هیچ گروه، سازمان و نهادی وابستگی ندارد.

– مردم نامه از مقاله های نوآورانه و روشمند در حوزه مردم نامه/ مردمی نامه نویسی (تاریخِ مردم و تاریخ برای مردم) استقبال می کند.

– مردم نامه از دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان پیروی می کند. ویرایش محتوایی جز در موارد ویژه، آن هم با آگاهی و اجازه نویسنده/ نویسندگان در دستور کار مجلّه نیست.

– مقاله هایی که برای چاپ به مردم نامه پیشنهاد می شوند حداکثر ظرف ۶ ماه بررسی شده، پذیرش یا رد مقاله به آگاهی نویسنده/ نویسندگان خواهد رسید.

– تکثیر و چاپ مقالات و طرح های مردم نامه بدون اطلاع و اجازه مجلّه ممنوع است.

– مقاله در محیط Word با قلم لوتوس ( Lotus) آماده و به آدرس ایمیل نشریه فرستاده شود.

– شمار واژگان مقاله ها حداکثر ۶ هزار واژه باشد. مجلّه در تلخیص مقالاتی که واژگان شان فراتر از تعداد یاد شده باشد، آزاد است.

– در آغاز هر مقاله مشخصات نویسنده/ نویسندگان از جمله مرتبه علمی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه و آدرس نوشته شود.

– لطفاً از عناوین کوتاه و برانگیزاننده برای مقاله خود استفاده کرده در درون متن مقاله نیز عناوین فرعی به کار ببرید.

– نویسندگان محترم موظف هستند،  شرح حال کوتاهی از خود در حد یک پاراگراف شامل تاریخ و محل تولد، مدرک و رشته تحصیلی، دانشگاه یا مرکز پژوهشی محل کار، آثار پژوهشی چاپ شده (حداکثر سه جلد) و زمینه های پژوهشی مورد علاقه به همراه یک قطعه عکس با کیفیت مناسب به آدرس مردم نامه ارسال نمایند.

– جدول، نقشه، نمودار و عکس های مرتبط با مقاله با فرمت  jpg یا jpeg  ذخیره و به پیوست مقاله فرستاده شود.

– ارجاعات و یادداشت ها به صورت پی نوشت و برپایه نمونه های ذیل مرتب شود:

کتاب: نام نویسنده/ نویسندگان، نام اثر، شماره جلد، نام مترجم/ مصحّح/ کوششگر، محل نشر، ناشر، تاریخ نشر.

(اگر نام نویسنده یک متن به هر دلیل نامشخص است، به جای نام نویسنده چنین نوشته شود: نویسنده نامعلوم یا بدون نام نویسنده.)

مقاله: نام نویسنده/ نویسندگان، (عنوان مقاله حتماً داخل گیومه باشد)، نام مجله، تاریخ نشر، دوره، سال انتشار، شماره.

نسخه های خطی: نام نویسنده، عنوان نسخه، شماره و محل نگهداری.

سند: عنوان سند، شماره، محل نگهداری. (بدیهی است این قاعده شامل مجموعه های خصوصی نمی شود)

پایان نامه: نام نویسنده، عنوان رساله، نام استاد راهنما، نام دانشگاه، تاریخ دفاع.

منابع اینترنتی: نام نویسنده/ نویسندگان، تاریخ انتشار، نام و عنوان دقیق سایت.